Läs mer om:
Master concept hanterar all teknisk dokumentation
Fastighet och service är en förvaltning inom Region Uppsala. De använder Ides Master concept för att hantera all teknisk dokumentation. Region Uppsala, Fastighet och service förvaltar idag ett fastighetsbestånd av ca 700 000 m² fastigheter. Till dessa fastigheter finns ca 100 000 ritningar och dokument, men kommer att hantera betydligt fler då mer och mer dokumentation flyttar in i systemet. Det finns ca 200 användare samt att det tillkommer ca 300 externa användare i projekt. Man driver årligen 200–300 projekt, allt ifrån mindre ombyggnationer på befintliga fastigheter till nyproduktion av större fastigheter.
Det primära syftet för Master concept inom Region Uppsala Fastighet och service är att hantera teknisk dokumentation avseende fastigheter i förvaltningen såväl som för projektering av nya eller befintliga fastigheter.
I Master concept finns byggnaderna upplagda som fastighetsobjekt. Dokumentationen är relaterad till byggnaderna och dess plan för att enkelt söka upp dokumentation för en viss byggnad. Dessutom ärvs egenskaper från fastighetsobjekten till dokumenten för att öka kvaliteten och struktureringen av Metadata till dokumentationen. Genom att använda revision- versionshantering på dokumentation och modeller får man spårbarhet. För att länka samman modeller/filer använder man referenser och länkfunktionalitet (Xref, links) i Master concept.
Ides Mobilitet lösning med Master portal används för att publicera anläggningsdokumentation till för hela organisationen. Alla har tillgång till senaste gällande version av dokumentationen för fastigheterna. Notering kan göras på godkända dokument samt med ”viewer” kan även red-lining användas.
För projektorganisationen införs docMaster mobile och projekthantering med Master concept. Med docMaster mobile kan externa användare/leverantörer få åtkomst till den aktuella dokumentationen för de projekt de arbetar med.
Om Region Uppsala – Fastighet och service
Fastighet och service ansvarar för fastighetsförvaltning och verksamhetsanknuten service inom Region Uppsala. Landstingsservice omsätter drygt en miljard, förvaltar en lokalyta om 650 000 kvadratmeter och har drygt 200 medarbetare. De flesta av kunderna finns inom hälso- och sjukvården. Den största kunden är Akademiska sjukhuset.
Region Uppsala hjälper alla i länet att vara friska och må bra. De erbjuder en jämlik och jämställd hälso- och sjukvård präglad av hög kvalitet och stor omtanke, där man får snabb hjälp och där pengarna används på bästa möjliga sätt. Deras samverkan med Uppsala universitet ger en tidig tillgång till ny kunskap som snabbt kan användas i vården. Region Uppsala skapar också förutsättningar för ett gott liv i länet genom kollektivtrafik, kulturliv och en hållbar regional utveckling.
Kontakta oss för mer information